Bartosz Żurakowski.

Prof. Jerzy Marchwiński, wybitny pianista i pedagog, napisał o nim tak: Dzielę dyrygentów na „maszerujących” i „śpiewających”, ze zdecydowaną preferencją tych drugich. W moim odczuciu Bartosz Żurakowski jest właśnie z opcji tych „śpiewających”. Jego narracja, fraza i czas zapewniają przyjemność i radość słuchania muzyki, czyli to, po co przecież słuchacz przychodzi na koncert.

 

Bartosz Żurakowski urodził się w Opolu i w tym mieście od wczesnego dzieciństwa, dzięki atmosferze domu rodzinnego, wchodził w świat muzyki po kolejnych szczeblach muzycznej edukacji. W szkole średniej zainteresował się sztuką dyrygencką i działalnością menedżerską – i te dwie dziedziny stopniowo stały się jego pasją.

Ukończył dyrygenturę w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i pedagogikę muzyczną w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, a także studia menedżerskie na Uniwersytecie Warszawskim, zaś w Rotterdam School of Management, Erasmus University i Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów uzyskał w 2011 roku tytuł Master Business of Administration (MBA). 

         Brał udział w mistrzowskich kursach dyrygenckich – krajowych i międzynarodowych – m.in. u Kurta Masura. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Witolda Lutosławskiego. 

Począwszy od 2001 roku, był związany z rodzimą filharmonią, kolejno jako asystent dyrygenta, dyrygent i menedżer Filharmonii Opolskiej. W 2007 roku reaktywował Chór Filharmonii Opolskiej, którego był dyrygentem i kierownikiem artystycznym do końca roku 2015.

Rok 2013 był dla artysty przełomowy w karierze dyrygenckiej. Przyczyniły się do tego przychylne recenzje na temat płyty z koncertami skrzypcowymi maltańskiego kompozytora Karla Fioriniego wydanej przez Divine Art Recordings. Pozytywne opinie ukazujące się w prasie zagranicznej zaowocowały licznymi zaproszeniami do sal koncertowych na całym świecie. W maju 2014 roku artysta został m.in. zaproszony do Royal Scottish National Orchestra wraz z City of Glasgow Chorus – pod jego batutą zostało wykonane „Requiem” Giuseppe Verdiego. W 2015 roku Bartosz Żurakowski ponownie wystąpił z królewskimi artystami, tym razem w programie „Missa Solemnis” Ludwiga van Beethovena.

W grudniu 2015 roku, w ramach uczczenia obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce, poprowadził w Operze Krakowskiej premierowy spektakl „Strasznego dworu” Stanisława Moniuszki, w reżyserii Laco Adamika. Od września 2016 roku jest pierwszym dyrygentem i szefem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu.

Koncertował w prestiżowej Carnegie Hall w Nowym Jorku (USA), w Palacio de Bellas Artes w Mexico City (Meksyk), w Gran Teatro Nacional w Limie (Peru), Sala São Paulo w São Paulo (Brazylia), w Glasgow Royal Concert Hall w Glasgow (Szkocja). Regularnie koncertuje w Ameryce Północnej i Południowej (w USA, Brazylii, Peru, Argentynie i w Meksyku), a także w Europie (we Francji, Włoszech, w Czechach, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Rosji, na Ukrainie, na Węgrzech, w Bośni i Hercegowinie, w Czarnogórze, Bułgarii, Macedonii, Albanii) oraz w renomowanych salach koncertowych w wielu krajach azjatyckich.

W głównym kręgu zainteresowań artysty, obok muzyki symfonicznej, jest muzyka oratoryjna i operowa. Bartosz Żurakowski koncertował z najwybitniejszymi solistami i osobowościami muzycznymi z całego świata, takimi jak: Gwendolyn Bradley, Lorenzo Di Bella, Ingolf Wunder, Simon Trpčeski, Alexei Volodin, Evgeni Mikhailov, Agnieszka Rehlis, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Massimo Marcelli, Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Iwona Hossa, Ewa Podleś, Shlomo Mintz, Eugen Indjic, Kaja Danczowska, Neal Larrabee, Piotr Pławner, Izabela Kłosińska, Kałudi Kałudow, Tomasz Tomaszewski.

Bartosz Żurakowski jest założycielem i prezesem fundacji artystycznej, wspierającej młodych artystów i organizującej wydarzenia muzyczne, oraz pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „BelleVoci”, który rokrocznie odbywa się na Dolnym Śląsku. Zainicjował też Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Mistrzowie Modlitwy Muzyką”, którego jest dyrektorem artystycznym. Współtworzył również gale operowe prowadzone przez Bogusława Kaczyńskiego.